مقام زن در اسلام

الحمد لله، الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون. واشهد ألا اله إلا الله وحده لا شريك له يعلم ما كان وما يكون. وما تسرون وما تعلنون.واشهد أن محمدا عبده ورسوله الصادق المأمون، صلى الله عليه وعلى آله وأصحابه الذين كانوا يهدون بالحق وبه يعدلون. وسلم تسليما كثيرا إلى يوم يبعثون.أيها المسلمون: يقول الله عز وجل في كتاب العزيز: سبحانه وتعالی (( يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا)) نساء أيه اول . وقال رسول الله صلی الله علیه وسلم« النساء شقایق الرجال»

درآیه متبرکه  الله سبحانه وتعالی می فرماید:«اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو ،مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد ،تقوی نماييد. و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى‏كنيد تقوی  نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است » وقتي به این آیه متبرک ودستور الهی توجه نماییم  مارااول به تقوی یعنی انجام اعمالی که وسیله نجات از عذاب او می شود می نماید وثانيا ما رامتوجه  به وحدت نوع انسان که همه را از یک نفس آفریده است ، می نماید . لذا در دیدگاه قرآن مرد وزن هردو ازیک نفس آفریده شده که نفس حضرت آدم  علیه السلام می باشد وهردو به عنوان خلیفه واجرا کننده احکام الهی دارای کرامت میباشندچنانچه الله جل جلاله می فرماید: ( لقد کرمنا بنی آدم) به تحقیق که فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم .ودرین مهم باهم زن ومردبرابر بوده وجایگاه مساوی دارند چانچه زمان ورود به بهشت حضرت آدم با حواء هردو باهم دستور به ورود راگرفتند چنانچه الله سبحانه وتعالی می فرماید:« وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ» بقره﴿35﴾ و گفتيم اى آدم خود و همسرت در اين باغ سكونت گير[يد] و از هر كجاى آن خواهيد فراوان بخوريد و[لى] به اين درخت نزديك نشويد كه از ستمكاران خواهيد بود . وقتي پیرامون ثواب واداش به افراد نیکو کار مطرح می شود هردو شامل اند چنانچه در آیه 35 سوره احزاب خداوندجل جلاله مي فرمايد: (إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا) مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ايمان و مردان و زنان عبادت‏پيشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شكيبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه‏دهنده و مردان و زنان روزه‏دار و مردان و زنان پاكدامن و مردان و زنانى كه خدا را فراوان ياد مى‏كنند خدا براى [همه] آنان آمرزشى و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است . واگر دربعضی موارد مثل شهادت در حدود و قصاص وبعضی موارد دیگر و میراث  وریاست خانه شریعت اسلام مرد را حق بیشتر داده دلیلی بر  تعدی برزن نیست زیرا زن در باب میراث نفقه هیچ کس حتی خودش راشریعت به دوشش نگذاشته وباید شوهر آن مصارف ونفقه آن راپرداخت نماید  لذا اگر برای برادرش دوبرابر ش میراث  تعیین شده عین عدالت است  واگر در باب حدود شهادت دوزن به منزله یک مرد است  نسبت به حساسیت زن نسبت به عدم تحمل وحشت است وبسا زنان نمی توانند صحنه های دلخراش را دقیقا مشاهده نمایند وباعطوفت ومهربانی که در ساختار وجودی شان به عاریت نهاده شده همچو موارد قابل تحمل برای شان نمی باشد لذا  برای اینکه موضوع دقیق تر روشن گردد شهادت دوزن به منزله  یک مرد قرارداده چنانچه در بعضی موارد که مختص به خود زنان است شهادت خود زنان بدون حضور مردان پذیرفته می شود.واگر در خانه ریاست به مرد سپرده شده این هم ظلم بر زن نیست زیرا هر اجتماع مسئولی دارد و قائدتا مسئول کسی است که بارومشکلات به دوش آن بیشترباشد همانطوریکه نفقه خانواده را شریعت اسلام به دوش مرد قرارداده ریاست را هم به او سپرده است. ومبینیم در قرآن سوره حتی بنام نساء نام گذاری شده است  وآیات اول سوره مجادله بو اسطه یک زن شرف نزول پیدا میکند.ودر قرانگریم ازز نان نمونه مثل آسیه زن فرعون ومریم مادر حضرت عیسی و ملکه سبأ ومادر حضرت موسی سخن به میان می آید و رسول کریم صلی الله  علیه وسلم  صحابیاتی مانند خدیجه وعایشه صدیقه  وفاطمة الزهراء وزینب و خنساء واسماء  رضی الله عنه راتربیت می نمایند که عالم وفقیه ودانشمندان والکو های افتخار آفرین به زنان مسلمه در میدان های نفقه در راه خدا و اجتهاد و سیادت و صبر و مقاومت اند. ومابیشتر به زمانی به همه امتیازات زن مسلما ن متوجه می شویم که بیاییم گذشته کسانیکه امروز ندای آزادی وحقوق زن رامطرح می کنند مطالعه نماییم. مثلا در دوران فراعنه مصری امتیاز به زنان طبقه حاکمه داده می شد ودیگر زنان  نقش بارزی را نداشتند  ودر نزد بابلیان مانند کالای بود که خرید وفروش می شد  وحتی حمورابی ها که به عدالت اجتماعی شهرتی داشتند به شوهر اجازه فروش همسر ش را می دادند ویااینکه  در مقابل قروض خود ،اورا بگرو بگزارد .ودرتمدن هندی زنان آزاد هم باکنیزگان چندان تفاوفتی نداشتند ومرد او را به دیده تحقیر می دید.ووقتی شوهر ش فوت می گرد اورانیززنده می سوزانیدند.ودرتمدن چینی زن حق ورود به معابد را نداشت وتولد دختر را شوم وبد می شمردند وبرخی خانوادهای فقیر نوزاد دختر را در مزارع می انداختند که بمیرد ویا درنده اورا بدرد. ودر نزد عبرانی ها ویهودی ها که دین موسی علیه السلام را تحریف نموده بودند زن مقام بالاتر از ملل دیگر را نداشت  وبه اشخاص فقیر اجازه فروش دخترش را می دادند.وکوچکترین مسأله حتی اگر زن غذا را خوب طبخ ننماید مجوزی بر طلاق آن می دانستند.ودر نزد مسیحیان که به آیین حقیقی سیدنا عیسی علیه السلام پشت کرده اندهم زن مقام والایی رانداشت یکی از راهبان مسیحی میگوید:« اگر همه کشتزار ها ودر وازه ها ورق وکاغذ می بودند،اگر تمام در ختان قلم می بودند واگر همه نویسندگان بسیج می شدند ما نمی توانستیم تمام بدی ها وزشتی زن را آشکارا نماییم». وزن در جامعه عرب قبل از اسلام نیز از بیشتر حقوق خود محروم بود  وقانون جنگ وجدل وچور وچپاول در میان شان حاکم بود  وکسی که نمی توانست از شمشیر کار بگیرد نباید زنده می ماند بناء زن که فطرتا درمیدان جنگ شمشیر زده نمی توانست، بر خی قبایل به این دلیل وننگ دختر داشتن، اورا زنده بگور می نمودند. و در گشورهای به اصطلا ح مترقی امروزه تا چند دهه قبل زن آزادی اقتصادی نداشت و در کنار دیوانه واطفال ممنوع التصرف بود ودر سال1966 م  زن توانست در فرانسه استقلال اقتصادی بدست آورد. اما اسلام عزیز از بدو بعثت رسول کریم صلی الله علیه وسلم  بیش از چهارده قرن است که زن را از همه قیود وبند های اسارت و انحطا ط آزاد واورا به عنوان انسان معرفی نموده است . وانسانی در نزد الله  تعالی بر تراست که مزین به تقوی(  مجری اوامر الهی ومجتنب ازنواهیش) باشد.ودرسوره حجرات آیه 13می فرماید: ((يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ))﴾{ ما شما را ازیک مرد وزن آفریده ایم وشمارا تیره تیره وقبیله قبیله نموده ایم تا یکدیگر را بشناسید بی گمان گرامی ترین شما در نزد الله متقی ترین شما است}  وخداوند جل جلاله درین  آیه پیمان نسبی را بین زن ومرد مقر داشته وهردو را به لفظ ناس که شامل مرد وزن است خوانده  ورسول خدا زنان را شقیقه وهمتای مردان معرفی نموده اند.وزن ومرد در عقیده  و پذیرش احکام دینی با هم مساوی بوده ودر پاداش اخروی با هم تفاوتی ندارند. ودر زمینه مالکیت وتصرفات اقتصادی  هردوجنس مساوی وزن در خرید ،فروش، هبه،شرکت،حواله،رهن ووقف دارای شخصیت کامل  واراده آزاد است .وولی او جز به اجازه ویاوکالت آ ن حق تصرف در اموال  اورا ندارد.چنانچه در مسأله ازدواج بعدازسن رشدش بدون اجازه آن هیچ کسی حق تعیین شوهر را بروی ندارد ودر حق انتخاب شوهر آزدی کامل داشته وتنها تأکید براینکه باتوافق ولی آن عقدش صورت گیرد تامنجر به وقاحت وپاشیدن نظام خانواده نشود وتا اصل مشوره وبی توجهی به تجربه بزرگان نادیده گرفته نشود.

 اما متأسفانه در زمان ما ، برخی زنان مسلمان در بسا نقاط جهان با تقلیداز شعار های فریبنده غربی که عاری از قوانینی اند که ضامن سعادت زن در ابعاد مختلف زندگی او باشد، هیچ تفاوتی بین زن ومرد قائل نیستند وتااینکه اززن بهره بر خلاف فطرت سلیمه آن بکشند شعار مساوات را تبلیغ می نمایند. آموزه های ناب اسلامی را به فراموشی سپرده ودر انجام وظایف ومسئولیت های اصلی خود که در قبال خانواده واجتماع دارد ،در بسا موارد ناکام وناموفق ظاهر گشته است  واینکه زن در بعضی موارد در جوامع اسلامی مورد بی مهری قرارگرفته ناشی ازدیگاه دین اسلام به مقام زن نیست بلکه برگرفته از تعصبات خشک وبی توجهی  به دساتیر باارزش فرهنگ قرآنی است.اسلام می خواهد که زن همیشه نسبت به دین وزندگی خود آگاهی  پیدا نموده  ،تکالیف ووظایف خود را به بهترین وجه انجام داده  وحقوقی راکه اعم از حقوق همسر ،فرزندان ،جامعه وامت اسلامی برذمه اوست به خوبی برآورده نماید وهمچو زنان پیامبر وصحابه سلف صالحین جنبش ونهضت حقیقی اسلام را رهبری نماید ودعوتگر ومبلغی دین گردیده وبا نقش یک مربی ومرشد ورزیده در تربیت آینده سازان امت اسلامی بپردازد.ودر مقابل فرهنگ وتمدنهای وارداتی غیر اسلامی که با آموزه های دینی اش مخالفت  دارد؛موضع قاطع گرفته وبااطمینان کامل به اسلام وفرهنگ غنی اش که اورا ازانحطاط ورذالت وپستی ها باز داشته وبی نیاز ساخته  روی آورد زیرا به کسی که غنی است تکدی جرم وگناه است وماآنقدر الگوی شایسته در اسلام داریم که هیچ احتیاجی به کپی برداری نداریم وآنچه در فرهنگ های بیگانه  به منفعت به نظر می رسد یقینا سالها وقرنهای قبل ، اسلام آنرا متذکر شده ورسول الله صلی الله علیه وسلم اورابه امت بیان نمودند. وبسیاری از امت مسلمه بدان عمل نموده اند. واسلام بانیکو ترین وجه کرامت وعدالت نسبت به همه اقشار جامعه بویژه زنان را بیان نموده وآنان را ازستم جاهلیت نجات داده است وعادلانه جنبه های مختلف انسانی  وجنسی دختر بودن ،همسر بودن ،زن بودن ،مادر بودن وعضو جامعه بودن آنان را ملحوظ نموده است. و اسلام تنها راه شگوفایی وپیشرفت را در اطاعت ازفرامین شارع شریعت با درک عمیق از تعالیم اوبر می شمارد که سعاد ت دوجهان را باخودبه همراه دارد. ودر دیگر به اصطلاح تمدن ها چنین  چیز به این همه دقت  ،به چشم نمی خورد. ومرد زن مسلمان کسی است که ایمان  خود رابه ظلم نپوشدودر مقابل امر خدا وپیامبرش راه دیگری را به خود برنگیزیند . چنانچه الله پاک می فرماید: ((ا لَّذِينَ آمَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَئِكَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ )) انعام﴿82﴾ كسانى كه ايمان آورده و ايمان خود را به شرك نيالوده‏اند آنان راست ايمنى و ايشان راه‏يافتگانند . ((وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا ))احزاب﴿36﴾ و هيچ مرد و زن مؤمنى را نرسد كه چون خدا و فرستاده‏اش به كارى فرمان دهند براى آنان در كارشان اختيارى باشد و هر كس خدا و فرستاده‏اش را نافرمانى كند قطعا دچار گمراهى آشكارى گرديده است .

)تهیه شده توسط مولوی مهرالله( احدی) خادم دین رسوالله صلی الله علیه وسلم(

 

+ نوشته شده توسط احـــــــــدی در و ساعت |